Dette skal du vide om kreatin

Hvis du har sat fod i et træningscenter før, så er der høj sandsynlighed for at du har hørt om to slags kosttilskud, proteinpulver og kreatin. Disse kosttilskud er de mest brugte, når det kommer til effektive tilskud, der lige kan gøre, at man kan give sig det ekstra i centeret. Hvor proteinpulver i høj grad giver sig selv, så kan det være lidt sværere at forstå kreatin, og hvorfor at det kan være en god idé at inkorporere det i sin træning.

Kreatin er egentlig noget, som vores krop selv producerer. Vores lever og nyre danner nemlig kreatin efter, at vi har spist protein. Kreatinin bliver derefter omdannet til kreatinfosfat, som derefter bliver omdannet til “adenosine triphosphate”, kendt som ATC, hvilket vores kroppe så bruger til at skabe eksplosiv kraft, eksempelvis under et tungt styrkeløft, eller når man sætter i gang med en sprint.

Derfor kan det betale sig at tage kreatin

Men selvom vores kroppe selv producerer kreatin, så har videnskaben alligevel formået at gøre selve kreatin kosttilskudet til en mere effektiv måde for vores kroppe at indtage stoffet. Idét at vores kroppe omdanner protein til kreatin, så kræver det en god mængde protein for, at vi kan opnå den optimale mængde kreatin. Så for at undgå, at vi skal spise flere kg protein, så kan man nemt indtage sin kreatin som pulver eller i pilleform, hvilket altså gør det væsentligt lettere. 

Men det er selvfølgelig vigtigt at pointere, at man ikke bare kan stoppe med at indtage protein, da protein og kreatin fungerer på vidt forskellige måder i vores krop. Hvor at kreatin fører til mere styrke, når man træner, så fører protein til at musklerne kan reparere sig selv på mere effektiv vis. 

Hvilken funktion har kreatin egentlig i kroppen? 

Kreatin øger vores krops evne til at producere eksplosiv energi. Så simpelt er det faktisk. Og grundene til, hvorfor at det kan være smart at benytte sig af kreatin som kosttilskud er også let at forklare. Kan du løfte tungere vægte i fitnesscenteret, eller kan du sprinte hurtigere, så er du i stand til at presse din krop hårdere og dermed nedbryde flere muskelfibre, så din krop kan reparere sig selv og blive stærkere og større. 

Kreatin kan bedst betale sig at bruge, hvis man dyrker sport, hvor der hyppigt bruges eksplosiv styrke, altså de første 1-10 sekunder, når musklerne arbejder. Der er blevet foretaget adskillige studier, hvor at man har prøvet at dokumentere, hvilken indvirkning kreatin har på atleters ydeevne, og man har fundet frem til, at det generelt giver atleter en mulighed for at være dét stærkere. 

Så leder du efter at supplere med kreatin, uanset om det er i pulver format, eller om det er kreatin piller, så kan du med fordel kigge forbi Only-Approved.